new years partys. - Reisverslag uit Cha-am, Thailand van katja Curvers - WaarBenJij.nu new years partys. - Reisverslag uit Cha-am, Thailand van katja Curvers - WaarBenJij.nu

new years partys.

Door: katja

Blijf op de hoogte en volg katja

04 Januari 2009 | Thailand, Cha-am

maandag 29-12-2008
Vandaag was gewoon een maandag dat we stage hadden. We wisten dat we vandaag een vol programma zouden hebben namelijk: lesgeven, naar william ( de Nederlander) en ’s avonds een happy newyear party bij meneer Suthipong op kantoor.
Dus wij om 7 uur opgehaald door onze directeur. Hij rijdt gewoon naar stage. Alleen vlak voor stage gaat hij een zandweggetje in. Tja aangezien hij geen engels spreekt kunnen we het ook niet vragen. Dus we wachten maar af. Na 10 minuten over een zandweggetje gereden te hebben kwamen we bij een schooltje. (schooltje herken je aan bepaalde vlaggen en hekwerk). Okey dan. Vaag begon ons een lichtje te branden. Dit zou wel eens de school kunnen zijn wat William een beetje sponsort. Wij hier uitgestapt. En inderdaad, daar zien we de directeur van het schooltje. Deze spreekt wel wat Engels. Dit schooltje heeft maar 50 leerlingen. Dus een heel erg klein schooltje. Er zijn vier leerkrachten. Dit is een schooltje waar ze combinatieklassen hebben. Maar dat stelt echt niets voor. We krijgen een korte rondleiding door het schooltje en dan begint de ceremonie. Wij gaan hierbij staan. Ondertussen zien we in onze ooghoeken dat onze directeur onze tassen in de kamer van de directeur zet en wegrijdt met zijn auto. Okey. We zien het wel. Na de ceremonie vraagt de directeur welke groepen we les willen geven. Blijkbaar gaan we hier lesgeven. Lang leve improviseren. Uiteindelijk krijgen wij groep 5 en 6. Deze komen aanzetten en gaan op de grond zitten. Wij proberen ze uit te leggen dat ze pen en papier nodig hebben. De directeur vertaalt dit en de leerlingen gaan dit halen. Snel, snel wordt er voor ons gekeken naar een krijtbord en krijtjes. Ondertussen komt er koffie, water en iets van brood aanzetten. Iedereen denk dat we omkomen van de honger en de dorst. Ja en ik drink hier koffie. Soms tenminste.
Wij zijn dus met deze groep gestart met body. Ofwel lichaamsdelen benoemen, deze tekenen en woord erbij zetten. Dit uitspreken en laten naspreken, hoofd schouders knie en teen, uitspraak herhalen en laten aanwijzen en je hebt zo een uur vol!
Hierna hebben we de directeur geobserveerd tijdens het lesgeven. Hij geeft namelijk de Engelse les. Hij bracht het super leuk, maar deed heel veel in een les, steeds kleine woordjes en allerlei thema’s. maar ja je kunt niet alles hebben.
Hierna werden er twee kinderen uit de klas gehaald. Kleuter met downsyndroom, en kind uit de 6 grade. Met ons 4en in de pick-up en rijden met die handel. Uiteindelijk stoppen we bij een heel mooi huis. Hier komt William naar buiten. De kinderen horen bij de vrouw/vriendin van William. Hier kan alles i.v.m. kinderen uit school houden/halen enz.
We hebben een rondleiding gekregen door zijn huis en hierna hebben we heerlijk bij hem gegeten. Zijn vrouw/vriendin had geweldig gekookt. William had ook nog een nichtje op bezoek en daar hebben we ook nog gezellig mee gekletst. Hebben meteen een rondleiding gehad door de straat, ofwel waar de rest van de familie woont. Na ruim 2 uur bij William worden we terug gebracht naar ons huisje.
We waren voor ons doen wel lekker vroeg in ons huisje, dat kwam eigenlijk goed uit, want we hebben nog een happy newyears party en konden zo nog even wat dingentjes voor bereiden.
Voor de happy new yearsparty moesten we 2 cadeautjes kopen. 1 cadeau van 50 bath en 1 cadeau van 250 bath. Bij aankomst moesten we hier onze naamkaartjes op plakken. 1 probleem de naamkaartjes waren in het thais, dus we hebben op goed geluk deze erop geplakt. (is niet overal goed gegaan, kwamen we bij het uitdelen achter)
Door middel van loting werd bepaald wie welk cadeautje kreeg. Ik heb een dekbed gekregen. Dus koud zal ik het niet krijgen. En ondertussen probeerden ze ons vol te gieten met de spy. Wel erg lekker!
dinsdag 30-12-2008
Vandaag weer een happy newyears-party. Ditmaal 2 stuks.
De eerste new-yearsparty die ik heb is die met de leerlingen op stage. Hier hebben we ook een cadeautje voor moeten kopen. Dit was voor 30 bath ( = 60 cent). Om even een indruk te krijgen voor 30 bath kun je het volgende kopen, 2 schriften, doosje kleurpotloden, en een potlood.
Als eerste heb ik samen met de kinderen vanalles gekookt. Geen idee wat precies allemaal, maar sommige dingen waren wel lekker. Zoals, lychee-sap, kippenpoten en een mangosalade die niet pittig was, en iets van n soort vleesballetjes (denk ik). Wat absoluut niet lekker was, was een soort appelmoes/jamachtig iets. Dit was pompoen. Dit was echt niet lekker. En er waren nog een paar rare dingen, waarvan ik ook niet wilde weten wat het was. Als toetje hebben we fruit: gele mango en papaja gehad, en we hebben gezellig op suikerriet lopen kauwen. Als de smaak eraf is moet je dit weer uitspugen. Ff wennen maar wel lekker.
Hierna hebben we door middel van loting de cadeautjes verdeeld. De leerlingen maken deze cadeautjes niet open. Dit doen ze thuis pas (cultuur). Dus ik heb ook pas thuis mijn cadeautje uitgepakt. Ik had een ’hello kitty’ sleuterhanger en een kettinkje gekregen. Toen we dit gedaan hebben zijn we gaan opruimen en zijn de kinderen naar huis gegaan.
Toen was het wachten op het volgende newyears party. Deze was met al het personeel van de school. Dit was in een of ander resort. Je had hier een geweldig uitzicht.Hier aangekomen zagen we ook dat meneer Suthipong hier was, verder was hier nog de directeur van het schooltje van william. Hier zijn we uitgebreid thais gaan eten. (ik kon geen eten meer zien). Hier ook d.m.v. loting de cadeautje gegeven. Toen ik thuis het cadeautje uitpakte toen heb ik me doodgelachen. Ik heb een afschuwelijk lelijke klok/lampje gekregen. Heel kitscherig, allemaal tierelantijntjes echt vreselijk. Tja we hadden toevallig een klok nodig in het huisje… maar anders was hij rechstreeks naar de ….. gegaan.. haha
Thuis aangekomen was het wachten op Fiona en Miranda. We hadden namelijk afgesproken dat we vandaag naar Bangkok zouden gaan. Gisteren heeft meneer Suthipong ons laten zien waar we de bus moeten nemen. Toen iedereen thuis was en de rugzakjes waren gepakt zijn we met zn 3 op 2 fietsjes naar de bushalte gegaan. Hier de fietsen mooi vastgeketend en buskaartjes gekocht. Krijgen we hier te horen dat de bus op een andere plek vertrekt. Maar dit was geen probleem want ze hadden gratis taxi’s die je naar de bushalte brengen. Okey dan nemen we dat aanbod maar aan. Er stopt een scooter voor de deur. Miranda en ik worden naar de scooter geduwd. Ofwel we moeten met ons 2en en ieder een rugzak achterop de scooter stappen. ( Ter info. Hier is het heel normaal dat je met 3 of 4 man op een scooter zit. In Nederland doen ze al moeilijk als je met 2 man erop zit. Tja en helmen dat is alleen verplicht voor de bestuurder die het stuur bestuurt. Maar ik heb nog niemand met een helm gezien… verder is het als je groot genoeg bent, boven het stuur uit komt dan mag je scooter rijden. Er zijn genoeg kinderen op de stage school die met de scooter naar school komen)
Bij de bushalte afgezet, was het wachten op de bus.
In de bus konden we niet met ons drieën bij elkaar zitten. Ik ben helemaal achterin gaan zitten bij de nooddeur. Volgens mij was het lang geleden dat deze bus gekeurd was, want de nooddeur tochtte en klapperde. Dus erg veilig was het niet. Maar na een half uur was er een plek vrij bij Miranda en Fiona in de buurt. Dus ben ik hier gaan zitten. Deze plek was beter, alleen kon je hier tegen het raam duwen, het raam gaf dan mee, dus je raakte hier gemakkelijk je snoeppapiertjes kwijt. Even tegen het raamduwen en ze vlogen vanzelf weg.
Na een aantal uur rijden (spits en file) kwamen we rond 21.00 uur aan in bangkok op het busstation. Hier hebben we maar een taxi gepakt naar de khao san raod. Dit is namelijk de backpackers straat van bangkok. Aangezien we geen hotel hebben gereserveerd gaan we kijken of we hier iets vinden.
Na 20 minuten met de taxi kwamen we bij de khao san raod aan. Hartstikke druk, heel veel winkeltjes en veel geluid. Oftewel de ideale plek. Nu konden we opzoek gaan naar een hotel (aangezien we niets geboekt hadden). Al heel snel hadden we iets gevonden. Het enige moeilijke was dat we met drie personen waren. En meestal hebben ze geen triple room. Dus wij zijn voor een 2 persoonskamer gegaan met extra bed. Was een beetje klein maar wat wil je voor 6,5 euro per persoon per nacht. We hadden ook een eigen badkamer! De douche was heerlijk, tenminste een goed straal. In het huisje hebben we echt een bagger straaltje.
We hebben snel de spullen gedumpt op de kamer en nog even door de straat gelopen. Nog ff internetcafé en daarna naar bed!

fotos -> komen straks/ morgen. Zit in een k*T internetcafe en niks werkt. Internet valt steeds weg en zijn super langzaam

• 04 Januari 2009 - 08:30

Fabienne!:

Ha Lieverd,

Alweer een hele belevenis zo te horen. Wel grappig dat jij zoveel nieuwjaarsparty's hebt gehad. Worden de cadeautjes verloot vanwege de nieuwjaarsparty's? Is dat een bepaald ritueel? De meeste van ons zijn al blij als we er 1 overleefd hebben! Jij aan de koffie dat moet toch wel heel erg speciaal zijn! Of is hij zoveel anders dan in ons kikkerlandje ;)! Aan eten en gezelligheid hebben jullie geen gebrek en dat is maar goed ook!

En tjah in Bangkok al die winkeltjes, wat zal dat opgebracht hebben! Zal ik een leeg koffer naar je toe sturen zodat je alles goed en wel in Nederland krijgt nadat je klaar bent ;)! Jullie zijn er in ieder geval even lekker tussenuit geweest en dat is ook altijd fijn...

Ik ben benieuwd naar de verhalen over Bangkok van de overige dagen! Ik kijk er al naar uit.. Geniet nog van je zondag!

Dikke knuffel en veel liefs...

• 04 Januari 2009 - 11:47

Romy:

hey kat met gebeld en nu zit ik bij jou thuis alweer op de computer dus maar dat is wel leuk met die sleutelhanger en die ketting je had de vorige keer wel een leuke foto jij met die baby leuk zeg
    oja

dani had bijna oompje van je in de fik gezet met het vuurwerk .je papa
    zij dat dani even een pauze moest houden dat ze terug naar huis konden maar toen ze bijna aan de overkant waren gooide dani zoeen tol met allemaal kleurtjes en die gooide dani bijna tegen oompje aan dus mama en papa en opa en oma dus dat was wel lachen nou

ik hoor het wel
    hou van je en mis je
    romy
    PS.als je geen leuke sgaal vind kun je ook een bykinie mee nemen dat vind ik ook leuk
    dus
    tot gou
    je kleine zusje

• 04 Januari 2009 - 14:40

Patrick:

Hey partybeest,

D8 dat je in Thailand was voor stage...maar zie meer over feestjes dan stage haha. Volgens mij moet je bij terugkomst een extra vrachtvliegtuig bestellen om alles weer mee naar Nederland te krijgen. Veel plezier en zien het volgende verslag weer met veel belangstelling tegemoet.

• 04 Januari 2009 - 20:15

Anita:

Katja een heel gelukkig nieuwjaar.
    Van je nicht en van de rest van de familie.

Groetjes anita

• 04 Januari 2009 - 20:35

Ingrid:

Hoi Katja!!!!

Met veel plezier heb ik je verhalen gelezen. Het gaat allemaal erg goed daar begrijp ik.
    Wat een start van de stage hebben jullie gehad. Jullie hebben je er goed doorheen geslagen heb ik van John begrepen!
    Hier is de kerstvakantie inmiddels voorbij en morgen moeten we weer gaan beginnen..jullie zitten beter daar!!!
    Hoe is het met de zieken, zijn ze weer helemaal beter??
    Ik heb in de vakantie trouwens zelf ook tickets naar thailand geboekt voor in de zomervakantie met het hele gezin dus... tips zijn welkom!!

Alle goeds daar en de groeten aan iedereen!!

Groetjes,
    Ingrid van Mulkom

• 05 Januari 2009 - 11:10

Anke:

Leuk he die spontane dingen die de Thai doen zonder je van te voren in te lichten! Je zult je wel enorm rot lachen daar hahaa :D
    Heb je ook al een Thaise naam gekregen van Suthipong en Pam??
    En flink wat spulletjes gekocht op Kao San Road? Vorig jaar liepen hier veel bergstammen rond die kikkers verkochten van hout waarover je met een stokje moest schrapen... om gek van te worden!
    Gelukkig hebben jullie het naar je zin!! Voorzichtig met klapperende ramen/deuren en overbezette scootertaxi's!
    Geniet ervan!!!