Vietnam: hanoi, sapa, Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van katja Curvers - WaarBenJij.nu Vietnam: hanoi, sapa, Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van katja Curvers - WaarBenJij.nu

Vietnam: hanoi, sapa, Halong Bay

Door: katja

Blijf op de hoogte en volg katja

06 Juni 2012 | Vietnam, Hanoi

Hallo Lieve mensen,

De laatste keer dat ik een berichtje stuurde zat ik nog in Vientiane in Laos. Ondertussen ben ik alweer bijna 1,5 week in Hanoi.

De busrit van Vientiane naar Hanoi was een rit van 24 uur en een buservaring rijker.
Ik werd al om 5 uur 's avonds in het hostel opgehaald om naar het busstation te gaan. De taxi was op tijd (!) ondertussen hebben we nog wat mensen opgepikt en kwamen we aan op het busstation. Hier meteen kennis gemaakt met de mede westerlingen in de bus: 1 amerikaan genaamd stevo, een duits koppel en een fransoos.
We hadden de buschauffeur gevraagd wanneer we zouden vertrekken, het antwoord was over zes minuten. die zes minuten zijn 2,5 uur geworden. (dat is laos)
Uiteindelijk mochten we de bus in een een plaats uitkiezen. Ik had een sleepersbus ofwel een bus met ligplaatsen. Dit betekende wel dat de stoelen ook niet in zit stand konden. Nu had ik t voordeel dat ik vrij klein ben en redelijk comfortabel kon liggen..Mijn busmaatje stevo was een stuk langer en had meer problemen, maar had al voorzorgsmaatregelen genomen. Hij had een groot verpakking valium tabletten met spierverslappers. Dus elke 2 uur pakte hij er hier 2 van om het wat comfortabel voor hemzelf te maken.
Rond 1 uur snachts kwamen we bij de grens aan die natuurlijk gesloten was. Dus we moesten hier tot 8 uur wachten. Ofwel redelijk slapen in de bus.

's ochtends te voet de grenzen (laos en vietnam) gepasseerd en weer in de bus naar hanoi.
Uiteindelijk kwamen we rond 4 uur aan op het busstation in Hanoi. Stevo werd opgepikt door zijn werkgever (hanoi backpackershostel) ofwel de plaats waar ik een bed had geboekt, dus ik kon met hun mee naar het hostel.
Hier ingecheckt en kwam al meteen bekende tegen. De engelse jongens waar ik een week mee heb opgetrokken in laos zaten aan de bar, dus meteen even bijgekletst. Nadat ik naar mijn kamer ben gegaan en facebook had gecheckt kwam ik erachter dat marielle van de bangkok meeting ook in hanoi zat en in het hostel. Dus meteen ff een eetafspraak gemaakt voor dezelfde avond. :D
Tijdens het eten bijgekletst en gekeken naar onze planningen. De dag erna hebben we besloten om dezelfde avond nog met een toer naar Sapa te vertrekken. Sapa ligt in noord-vietnam en bekend om de rijstvelden en diverse etnische minderheden.
Deze toer was 3 nachten 2 dagen ofwel s'avonds de nachttrein in, 2 daagse trekking met homestay overnachting bij locals en dan weer in de nachttrein terug.
De nachttrein was een beetje van hobbel de bobbel maar heb toch enigzins geslapen, om 5.00 stonden we in lao cai op het station, hier opgepikt door het busje wat ons naar een hotel bracht in sapa. Hier konden we douchen en ontbijten voordat we aan de trek begonnen. De groep bestond uit 2 duitse jongens,2 engelse meiden, marielle en ik,een ouder canadees koppel, een oudere amerikaan en een duits meisje.
Vanuit het hotel werdern we meteen bestormd door een hilltribe, deze hebben de hele dag met ons meegelopen en ons geholpen op het modderige pad.Ondertussen zijn we ook meer over hun te weten gekomen.Ook hebben we regelmatig stil gestaan bij het schitterende uitzicht op de rijstvelden!

Aan het eind van de dag zijn we aangekomen bij onze homestay familie. Deze hebben gekookt voor ons en we hebben gezamelijk gegeten.
De dag erna zijn we nog 2 andere dorpjes tegengekomen met andere gebruiken en traditionele kleding. Aan het eind van de dag kwamen we weer in sapa uit waar we ons weer konden opfrissen voordat we de trein in moesten. Hierna weer in de bus richting station voor de nachttrein terug naar Hanoi.
Rond half 6 in de ochtend waren we weer terug bij ons hostel. Hier kwamen we in gesprek met een brabander die dronken was. Hij regelde meteen 2 extra bekers zodat we de fles gin met hem konden delen. De gin was al niet te drinken, en het was half 6 in de ochtend. Dus de gin in de plantenbak gegooid en de bekers met water gevuld (de plant was aan het eind van de dag helemaal bruin i.p.v groen -> dus echt troep die gin), die brabander had t toch niet door. Toen kreeg ik nog de opmerking dat ik een toffe meid was maar mn limburgse accent echt kut was. Helaas kan ik daar verder niks aan veranderen. Hierna maar gaan ontbijten en naar de lounge ruimte gegaan. (we konden pas inchecken om 12.00 uur) Na een relax dagje in het hostel zijn we de volgende dag hanoi verder gaan verkennen: mausoleum van ho chi min, standbeeld lenin, koninklijk paleis en een soort van watershow met poppen.

zondag zijn we (marielle, jaap en ik) vertrokken met het halve hostel naar Halong bay. Halong bay staat op de nieuwe lijst van natuurwonderen. Het zijn een soort van steenbergen die uitsteken boven de zee (zie foto;s)
Wij hadden de 3 dagen, 2 nachten tour geboekt. 's ochtends met de bus naar halong bay (4 uur) hier kwamen we een jongen tegen van de bangkok meeting, Nadat we gezamelijk zijn ingescheept zijn we de haven uitgevaren en konden we genieten van het geweldige uitzicht. aan het eind van de middag wierp de boot zijn anker uit en konden we vanaf de boot het water inspringen, nadat we een uur hebben gezwommen begon onze kajaktocht. we hebben door verschillende groten gekajakt en vanalles gezien, wat natuurlijk eindigde in een groot watergevecht op het water.

Na het avondeten begon de drank rijkelijk te vloeien en werden er dan ook diverse drankspelletjes gespeeld. Met een beetje valsspelen (cola en water en spieken in de kaarten)hebben we t vrij nuchter gehouden in tegenstelling tot de vele engelse en canadezen op de boot. DIe hadden dan ook veel problemen bij het ontbijt om 7 uur.
Na het ontbijt werden we gewisseld van boot. de 3 daagse toer gaat naar het eiland en de 2 daagse toer langzaam terug naar de haven. Na ruim 2 uur varen kwamen we aan op ons 'prive eiland'. Hier hadden we de mogelijkheid voor diverse watersporten: wakeboarden, speedtubing, kajakken, zwemmen maar ook voor rockclimbing.
Na een stukje klimmen en speedtubing (waar ik een blauw been aan heb overgehouden door de klap op het water) hebben we de rest van de middag lekker gedobberd in de zee.

's avonds hebben we vriendelijk gepast voor de drankspelletjes en zijn we lekker op het strand gaan zitten om te kletsen.

De dag erna weer vroeg op om vervolgens weer 4 uur terug te varen naar de haven en dan nog eens 4 uur terug in de bus naar hanoi.

Vandaag voor mij een beetje een relaxdagje. Beetje foto's uploaden, lezen om vervolgens vanavond in de nachtbus naar Hue te stappen. Dit gaat weer een tochtje van 14 uur worden.

Het is wel gelukt om foto's te uploaden, dus hier de diverse links:

tuben in vang vieng (laos)

plain of jars in phonosavan (laos)

Hanoi

Sapa

Halong Bay

Veel plezier met lezen en kijken van de foto's

liefs xx Katja

• 06 Juni 2012 - 08:24

Pap:

Gisteren had je ma al via de mail ingelicht over dit verslag. Het doet me deugd dat je goed naar je zin hebt. Voor de verdere rest gaat alles rustig zijn gangetje. Mam heeft veel minder was, de tafel achter blijft leeg, het kleine kamertje blijft opgeruimd.........dus een win-win situatie echter het is wel héél erg rustig in Pension/hotel Curvers te Valkenburg oftewel je mag tzt met alle plezier terugkomen. Na ff serieus: geniet en kijk maar eens goed rond in het gangenstelsel waar je naar toe gaat. Op sommige plaatsen zijn die meer dan 10 meter diep !!!!!

• 06 Juni 2012 - 13:38

Gerdien:

Wat weer een belevenissen. Ik word al moe van het lezen van al die lange reizen met de bus en trein. Zal aan je denken als we op vakantie gaan en ik in de luxe BMW zit en dit al te lang vind. We zijn afgelopen weekend voor de laatste keer dit jaar naar Birkelt geweest. Geniet ervan, want voor je het weet ben je weer terug. Groetjes, Gerdien

• 10 Juni 2012 - 18:47

Servie:

doe de viet namezen de groeten ik vind het nog steeds geweldig dat ze de yanks eruit hebben gegooid
    en denk eraan Ho Chi Min memorial te bezoeken

veel plezier aan EK voetbal mis je niks

• 11 Juni 2012 - 16:57

Fabienne & Patrick:

Een hele belevenis al die verhalen en ervaringen die je alweer meemaakt. Geniet er lekker van, want voor je het weet zit het er alweer op. En dan te bedenken dat wij nog maar 3 weken hoeven te werken, en dan mogen genieten van 6 weken vakantie. Poeh wat hebben wij het toch slecht, maar de laatste 3 weken zijn heftige weekjes. Maar ook dat komt allemaal goed. Geniet er lekker van, en in de tussentijd houden wij contact :)!

Liefs van ons!

• 12 Juni 2012 - 20:07

Wynand En MIa:

We zijn blij dat je het naar je zin hebt. Geniet en geniet!!.
    We zijn blij met je info via facebook, gaat toch wat sneller en directer.
    Alsje terug bent moeten we meteen een afspraak maken!
    Keep in Touch!!!