Hue, Hoi an en nha trang - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van katja Curvers - WaarBenJij.nu Hue, Hoi an en nha trang - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van katja Curvers - WaarBenJij.nu

Hue, Hoi an en nha trang

Door: katja

Blijf op de hoogte en volg katja

18 Juni 2012 | Vietnam, Nha Trang

Hallo Lieve mensen,

Ik ga jullie weer lastig vallen met een nieuw berichtje

In mijn laatste berichtje vertelde ik dat ik met de nachtbus van hanoi naar hue zou gaan en dat dit een rit van 14 uur zou worden. Uiteindelijk is het een rit van 18 uur geworden en 4 v-snaren van de bus verder. De eerste v-snaar brak rond een uur of 3 snachts. Het probleem was dat het buiten heel donker was, dus moeilijk zichtbaar voor de buschauffeur en zijn maatje. Dus het koste behoorlijk veel tijd om de boel te vervangen. Ondertussen waren wij allemaal maar achter de bus op straat gaan zittem, want buiten was het behaaglijker dan in de bus.
Nadat de v-snaar weer vernieuwd was en nog eens goed met de sleuter over op geslagen was werd er een poging gedaan om de bus te starten..Helaas geen geluid. Ofwel het maatje van de buschauffeur ging flink te keer met de hamer tegen de moter en andere onderdelen maar de bus startte weer. Iedereen weer die bus in en gaan met die banaan. We hebben precies 15 minuten gereden voordat het weer fout ging (ja het geluid van de motor veranderde).. Ofwel het begon weer van vooraf aan. ZO is het tot 4x toe gegaan. Uiteindelijk hebben we met 4 uur vertraging toch hue gehaald. Ik hoefde niet ver te zoeken voor mijn hostel want de bus stopte ervoor. Dus lekker makkelijk
Nadat ik me had gedoucht, had ik me een DMZtour geboekt voor de volgende dag en ben ik verder te voet de stad hue gaan verkennen.
Hue staat bekent om zijn ommuurde citadel met daarin de verkleinde replica van de verboden stad in beijing.. (nu moet ik heel eerlijk zijn en zeggen dat me dit tegen viel, maar dat zal ook wel komen doordat ik de verboden stad in het echt heb gezien). Daarna op mijn gemak terug gelopen naar het hostel, hier zitten kletsen met een nederlands meisje om vervolgens samen te gaan uiteten.

DMZ Tour
DMZ staat voor demilitarised zone. Ofwel dit was een scheidingslijn van 10 km tussen noord en zuid vietnam gedurende de Vietnam oorlog.
Hier vonden vele gevechten plaats en aan de zuidkant waren de amerikanen gevestigd. Uiteindelijk zijn de amerikanen eruit gegooid door de vietnamezen.
Gedurende deze tour hebben we verschillende plaatsem bezocht die met de oorlog te maken hadden:
Khe Sanh combat zone, Oorlogskerkhof van de zuid vietnamezen strijders die gesneuveld zijn, een belangrijke brug, soort van oorlogsmuseum en voor mij het belangrijkste de Vinh Moc tunnels. Tijdens de oorlog hebben de mensen hier ondergedoken gezeten. Deze tunnels lijken op de tunnels in de buurt van Ho Chi Minh maar het verschil is dat in deze tunnels niet gevochten is.
Onder begeleiding van een gids hebben we door diverse tunnels gelopen.De tunnels waren erg smal en laag (ik moest me zelfs bukken), donker en soms erg claustrofobisch.Je snapt niet dat daar hele gezinnen geleefd hebben gedurende de oorlog. Uiteindelijk na een lange dag die in het teken stond van de oorlog weer terug in het hostel.

Op een dormkamer (waar je dus met 8 tot 14 man slaapt in stapelbedden) kan soms ook nadelen hebben. Om 3 uur snachts werden we met wat mensen wakker, want een van onze kamergenoten kwam stommelend de kamer binnen. Ofwel hij was straalbezopen. Nadat hij de gezamelijke badkamer had ondergekotst, probeerde hij in zijn bed (bovenbed van een stapelbed) te klimmen wat natuurlijk niet lukte, ofwel meneer heeft zich in het midden van het looppad gelegd en als een blok omgevallen. Wij naar beneden gegaan om dit te melden. De bewaker heeft de zatlap mee naar beneden genomen en is daarna de badkamer komen schoonmaken. Hierna konden we weer verder slapen.
's ochtends al weer vroeg eruit voor mijn bus naar Hoi an. De bus zou om 8 uur vertrekken, maar kwam pas om 10 uur aanzetten, had gedurende de nachtrit wat vertraging opgelopen vanwege gebroken v-snaren ( ik denk niet dat ze een apk -keuring of grote beurt kennen in vietnam) Maar zonder verdere vertraging 4 uur later aangekomen in hoi an. Hier kwam ik meteen een meisje tegen wat bij mij op de dorm sliep in hue maar een andere bus had. zij waren ook nog op zoek naar een hotel, dus samen met haar en nog een meisje en jongen opzoek naar een hotel gegaan.
Omdat het overal vrij duur was hebben we besloten om met zn vieren een kamer te delen, zo besparen we geld. We waren nu per persoon 9 dollar (7 euro) per nacht kwijt voor een hotel. (incl ontbijt, zwembad en shuttle service naar t centrum.) Dit ging nog net vonden we qua prijs.
's avonds zijn we gezamelijk beide voetbalwedstrijden gaan kijken. Alleen was hierna het dorpje uitgestorven (4 uur snachts) Geen taxi meer te vinden dus zijn we terug moeten lopen naar het hotel, waar we om 5 uur aankwamen. Wel de wekker gezet voor het gratis ontbijt. De rest is hierna teruggegaan naar bed en ik ben een fiets gaan huren om vervolgens naar het strand te fietsen.
De dag erna door het dorpje gefiets, naar het strand geweest en last-minute toch een kleermaker bezocht om een winterjas te laten maken.. (tje je moet wat met 38 graden)..
De dag erna maar weer richting strand geweest, jas gaan passen, gaan eten en vervolgens in de bus gestapt naar Nha trang

In nha trang ben marielle(hanoi) weer tegengekomen.Ik was al om 5.30 aangekomen in nha trang, en kon natuurlijk nog niet inchecken, dus mn bagage achtergelaten en gaan rondlopen. Toen ik bij het strand kwam keek ik mijn ogen uit. Ondertussen was het 6 uur in de ochtend maar zo ontzettend druk!! Niet normaal. Hierna terug naar het hostel voor ontbijt.
Na het ontbijt ingecheckt en met marielle afgesproken om naar het waterpark/ vinpearl island te gaan. Dit is een eiland voor de kust van Nha trang waar een waterpark, soort van pretpark, een paar dure resorts zijn gevestigd. je kunt hier alleen maar komen met een kabelbaan.
Hier hebben we ons de hele dag gezellig vermaakt en natuurlijk even kunnen bijkletsen. 's avonds in het hostel kwam ik ook weer met engelse maatjes tegen.

De dag erna ben ik mijn duikcursus gaan regelen om vervolgens smiddags meteen maar te beginnen met een deel theorie. Anders moest ik de volgende ochtend al om 8.00 uur aanwezig zijn, en dat gaat niet lukken als nederland moet spelen.
Nadat ik terug kwam van het theoriegedeelte kwam ik mijn kwamergenootjes van hoi an tegen in het hostel. Meteen maar besloten om 's avonds/ s nachts gezamelijk weer voetbal te gaan kijken. Nou de uitslag weten jullie wel.

Nadat ik kon uitslapen ben ik me weer gaan melden op de duikschool voor de middagsessie: zwembadsessie. Ofwel je leert omgaan met je duikuitrusting, wat te doen als je masker volloopt onderwater, je mondstuk kwijt raakt enz..

dag 2 duikcursus
Dag erna nieuwe theoriesessie met eindtoets (gehaald) en nieuwe zwembadsessie met nieuwe skills om te oefenen.

dag 3 duikcursus
ja we gaan de zee in. Al om 6 uur verzamelen bij de duikschool, vervolgens met alle duikers naar de haven om de boot op te gaan.. Ondertussen werd ik een beetje zeeziek (6 keer.....) maar zodra ik in het water lag met mijn uitrusting was het over.
Het was zowel rondzwemmen en kijken als nog wat skills oefenen.

dag 4 duikcursus
zelfde verhaal als dag 3 (zonder .....) En aan het eind van de dag kregen we te horen dat we officeel geslaagd waren voor onze padi open water!!! Joepie!!!
Het certificaat krijg ik nog thuisgestuurd! logboek gekregen en natuurlijk ingevuld... Dat er nog vele duiken mogen komen..

Vandaag lekker niks gedaan...
Morgen in de bus naar ho chi min, op naar het bruisende stadsleven..

fotos:

Hue:
http://www.mijnalbum.nl/Album=4RZRMRYH

hoi an:
http://www.mijnalbum.nl/Album=AMWE78P7
duiken:
http://www.mijnalbum.nl/Album=36XIETRL

groetjes liefs Katja

  • 18 Juni 2012 - 10:22

    Je Vader:

    We hadden al gemaild deze ochtend en het een en ander geregeld. Je bent toch maar een geluksvogel !!!! Wij (hard) werken en jij ....... (en misschien het mooiste moet nog komen). Lezers: Dis is een "onderonsje tussen vader en dochter" !!!!!

  • 18 Juni 2012 - 10:40

    Marie Jose:

    Leuk, om je verslag te lezen. Ik snap niet dat je na de zoveelste bus, weer in een bus stapt! Geweldig , dat je je duikdiploma hebt gehaald. Proficiat. Ik snap niet hoe je vader dat altijd doet om zo snel te reageren. Ik had vandaag toevallig vrij. Groetjes MJ

  • 18 Juni 2012 - 11:42

    Mam:

    Het duikpak staat je goed. Echt wel cool.Ik moet zeggen: met het strand is ook niets mis. Ik zou daar nu best wel willen liggen. Helaas er zijn nog altijd mensen die werken. Gelukkig nog twee weken en dan kunnen we het strand aan de Ostseekuste ontdekken.
    Voor de afwisseling morgen weer een fijne busreis en geniet dan van de grote stad.

    Kus,knuffel

  • 18 Juni 2012 - 12:32

    Davina:

    Als ik zie dat je een verhaal hebt geschreven, ga ik meteen lezen! Zo leuk zijn al jou avonturen!
    Poooh dat was wel lang zeg in die bus, knap dat je dat vol houdt! Maar ach, zo kom je wel ergens! Maar wat gaat het snel, je hebt nu al bijna de helft erop ziiten! En nu duurt het ook niet meer zo lang dat Imke en Bjorn gaan trouwen. Vanavond gaan we bij Jane op bezoek, ik ben al met Imke wezen kijken! Ze heeft een leuk huis samen met Ivo, en we gaan het vast ook even over jou hebben vanavond.
    Zeg, je vader maakt me wel nieuwsgierig.... ik ben toch wel benieuwd met wat hij bedoelt met het mooiste moet nog gaan komen....als we het mogen weten horen we het vast van zelf wel, haha.
    Ik wens je een hele goede reis met de bus (weer) maar zo zie je wel veel in die bus. Pas goed op jezelf! Liefs xxx van davina en maudje ps. met maud gaat het super kletst de hele dag!

  • 18 Juni 2012 - 12:33

    Davina:

    Oja, hoe kan ik je foto's bekijken? Als ik erop klik dan krijg ik niks te zien! ):

  • 18 Juni 2012 - 19:04

    Gerdien:

    Ik weet waarom je vader elke keer de snelste is. Hij heeft voorinformatie. Wat weer een avonturen. Ik kan mij niet voorstellen, dat je nog met plezier in een bus gaat zitten. Zoveel uren in een bus doorbrengen. Niets voor mij. Wij zijn hier hard aan het zwoegen. Laatste loodjes voor de vakantie. Nog heel veel plezier, want de tijd vliegt om en voor je het weet ben je weer terug.

    Groetjes, Gerdien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Nha Trang

katja

Actief sinds 20 Sept. 2008
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 49418

Voorgaande reizen:

01 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

3,5 maand backpacken in Azie

12 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Vakantie Thailand, Maleisie, Singapore en Borneo

01 September 2009 - 16 December 2009

stage thailand 2de keer!

25 November 2008 - 28 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: