Ho chi min city en camboja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van katja Curvers - WaarBenJij.nu Ho chi min city en camboja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van katja Curvers - WaarBenJij.nu

Ho chi min city en camboja

Door: katja

Blijf op de hoogte en volg katja

12 Juli 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo mensen,

Het heeft even geduurd maar hier is een verslagje van mij. Ik loop met een verslag schrijven een beetje achter de feiten aan. Maar ja is niets aan te doen.

Nadat in nha trang ruzie had gehad met t reisbureautje wat mijn ticket moest bevestigen, ben ik met 12 uur vertraging uiteindenlijk toch aangekomen in Ho chi min.. mijn eerste gedachte toen ik die bus uitstapte was...whooo hoeveel scooters rijden hier...ik zag in t verkeer bijna alleen maar scooters.
Uiteindelijk zelf maar achterop een scooter gestapt met mijn rugzak( n taxi weigerde mij naar t hostel te brengen want hij vond t te dichtbij en kwam met zn auto die straat niet in) na 5 min rijden reed de scooter chauffeur een of ander dubieus uitziende steegje in( hier wil je nog niet dood gevonden worden) maar je snapt t al, hier lag mijn hostel. eigenlijk bestond het hele steegje alleen maar uit hostels.
Hier ingecheckt en n paar uurtjes gaan slapen.( was 6 uur sochtends) nadat ik wakker was een ontbijtje gaan scoren en wat sightseeing gedaan tevoet : reunification gebouw, postkantoor, kerk, shoppingcenter, oude markthal. 'S avonds optijd gaan slapen want voor de dag erna had ik een toer geboekt. Ik ben naar chu chi tunnels geweest. Dit zijn de tunnels waar de Vietnamezen in gevochten hebben tijdens de oorlog. Ook zag je alle vallen die ze gemaakt hadden en gebruikten toen. T hoogte punt was dat je de tunnels inkon. Je kon over n traject van 100 meter de tunnels in, na iedere 25 meter kon je naar boven komen als t je te benauwd was. Ik die tunnel natuurlijk in.. maar wat was t smal, donker, benauwd en erg claustrofobisch. Ofwel na 25 meter was ik heel blij dat ik eruit kon.. ik snap niet dat ze hier in hebben kunnen leven en vechten.. maar ja als dit je enige keus is of dood... Dan kies ik ook voor de tunnels. Verder nog n tempel gezien, maar daar zullen we t niet over hebben.

Dag 3 ho chi min: vandaag uitgeslapen en naar het oorlogsmuseum gegaan. Oorlogmuseum was natuurlijk tegen de Amerikanen gericht. Natuurlijk alleen over wat voor verschrikkelijke dingen de amerikanen hadden gedaan. Tuurlijk zit hier ook wel n kern van waarheid in. Kijk alleen maar al naar de aanval agent Orange. Waarbij er veelvuldig met gif gesproeid is boven het bosgebied zodat de bomen bladeren zouden verliezen zodat de us soldaten beter zicht hadden. Er hingen vreselijke fotos van mensen en kinderen met verminkingen en handicaps mbt aanraking komen/ gekomen zijn met dit gif. Dit zet generaties voort. Nog steeds worden misvormde kinderen geboren door dit gif. T was allemáál heftig om te zien ( mag ondertussen toch wel zeggen dat ik al diverse gruwelen heb gezien van diverse oorlogen op deze wereld) . Maar ik ben wel blij dat ik het gezien heb. Dit gaf toch weer n duidelijker beeld voor mij van deze Vietnamoorlog.
Hierna een beetje verstand op nul door de winkelstraat geslenterd en wat geshopt op de markt.

Dag 4 Ho chi min: vandaag weer een toertje dit keer richting mekongdelta en het bezoek aan eendrijvende markt. De drijvende markt was.niet voor toeristen maar voor de vietnameze zelf en voornamelijk winkeliers. De minimum afname was 50 kilo. Iedere boot verkocht iets verschillends, of ananassen, meloenen, zand, pompoenen, rijst enz. Zelf voeren we hier met een bootje tussendoor om vervolgens 3 uur lang over de mekong te varen met een lunchstop en weer terug. Daarna terug naar Ho chi min city. Terug in mn hostel gaan eten en vervolgens mijn tas gaan inpakken. Het word tijd om Vietnam te gaan verlaten...

De volgende dag om 9 uur opgehaald met de bus voor de trip naar Phnom phen in Cambodja. Na 3 uur reizen kwamen we bij de grens.. de toerleider ( t ventje dat zorgt dat we de grenzen overkomen en aankomen in Phnom phen) heeft van te voren de paspoorten van iedereen verzameld. zodra we bij de grens zijn sprint hij uit de bus met de paspoorten richting douane. Ofwel zo snel mogelijk voor de andere busventjes daar zijn om ervoor te zorgen dat jou groep weer zo snel mogelijk in de bus zit om verder te gaan.. wij konden hem op t gemak volgen, hij wachtte binnen op ons. Eer wij daar aankwamen had hij al de meeste paspoorten terug en kon een deel al door de douane en terug de bus in. Dit gebeurde nog een keer bij de Cambodjaanse grens. Ofwel t is echt een sport. :)

Uiteindelijk aangekomen in Phnom phen en een hotel gezocht vlak bij de rivier. Ingecheckt en eens rond gaan lopen.. kom ik toch bij een restaurantje tegen:. Broodje kroket!! Jahoor hier gaan zitten en n broodje kroket gegeten..en wat smaakte dat lekker na 7 weken rijst en noodles!!!!
Hier tijdens t eten kennisgemaakt met de Amerikaanse Daniëlle en besloten om morgen samen naar de Killingfields, s-21 ( gevangenis ) en Russische markt te gaan met n tuktuk.
De volgende ochtend om 9 uur afgesproken, samen een tuktuk geregeld en op naar stop 1 de Killingfields. Tijdens het regime van pol pot en zijn rode khmer leger zijn hier duizende mensen om het leven gebracht en in massagraven begraven. Deze gruwelen zijn nog geen 30 jaar oud. We spreken hier over de 70 en 80 jaren. Een bizarre plek de Killingfields. Als eerste heb je t monument. Een glazengebouw met 17 verdiepingen.en elke verdieping liggen botten. Dr eerste verdiepingen van beneden liggen alle schedels die zijn gevonden, dijbenen, ribben, kaken en ga zo maar door. Dan ga je rond lopen en zie je de gaten van de massagraven en ondertussen weet je dat er bij een flinke regenbui nog regelmatig menselijke botten worden gevonden. T blijft een bizarre gedachten.
Nadat we hier 3 uur hebben doorgebracht en ook nog n film hebben gekeken zijn we richting S-21 gegaan. Dit was een schoolgebouw wat in de tijd van de gruwelen van pol pot is omgebouwd naar gevangenis. Hier zijn de mensen mishandeld, vernedert, en soms ook gedood. Van alle slachtoffers hingen foto's op.

Na deze 2 stops op naar de Russische markt..5 min zijn we daar geweest, we vonden er geen bal aan en hebben ons laten terug brengen naar het hostel. Na n uurtje voor onszelf gehad te hebben zijn we nog gaan wandelen over de boulevards en een hapje gaan eten.

Dag 2 Phnom phen: vandaag de dingen zoals koninklijk paleis, nationaal museum, zilveren pagode.. eigenlijk een aantal must see dingen van phon phen. Heb je deze gehad, dan heb je Phnom phen gehad. S avonds nog met Daniëlle en 2 andere gaan eten bij een restaurant dat kansarmejongeren opleidt voor een baan in een restaurant. Dus we sponsorde een goed doel. Iedere jongere werd ook begeleidt door een mentor. De sfeer die er hing was goed, ook ontzettend druk en t eten was heerlijk. Een zeer geslaagde maaltijd. Hierna zijn we nog een kroeg ingedoken met happy hour. Ofwel 2 halve liters getapt bier voor n halve dollar. Goedkoper was niet te vinden..ofwel met 2 dollar was je goed zat ;). Dit was een goede afsluiting van Phnom phen

Voor de afwisseling ging ik weer eens met een bus reizen. Ik ben naar sihanoukville gegaan. Dit is de strandplaats van Cambodja, wit strand, blauwe zee, wat tropische eilandjes voor de kust... Ofwel paradijs.. alleen jammer dat t regenseizoen zich erg vroeg had ingezet ófwel ik heb er bijna alleen maar regen gehad. Nu had ik wel een super gezellig en leuk hostel, die vanwege de regen zo ongeveer 24 uur happy hour had..maar verder was er niet veel te doen. Dus na 3 dagen zat katja weer in de bus op naar battembang. Ze hadden me verteld dat dit n reis van 6 tot 8 uur was afhankelijk van de regen.. ik ging om 6 uur sochtends de bus in, om half 9 s avonds was ik in battembang. Buiten n halfuur vertraging vanwege n lekke band, hebben we verder goed doorgereden. Dus ergens klopte de reistijd niet.
Ik ben naar battembang gegaan voor 1 ding..de bambootrein. Ofwel n plaat van bamboo, leg je op 2 stel wielen, n grasmaaier motor en dan rijdt je over n enkelspoor.. kom je een tegenligger tegen dan zal diegene met de minste bagage erop zijn "trein" moeten demonteren en naast t spoor leggen zodat de andere "trein" erlangs kan.. en dat over een traject van 25 km. Super grappig en super leuk. Mijn trein was natuurlijk steeds de pineut aangezien ik er buiten de "machinist" alleen opzat..whaha
Verder had ik die dag n scootertaxi afgehuurd die me daar heen had gebracht en nog wat tempels. De tempels waren okey maar de lunch was geweldig. De jongen van de scooter ya-ya genaamd had me uitgenodigd om bij hem thuis en zijn gezin te lunchen. Hij had nóg 7 broers en zussen in de leeftijd van 3 en 27 jaar. En 3 neefjes en nichtjes die er woonden en zijn ouders. Hij woonde in zn klein dorpje op weg naar de tempel . Ik was daar wel voor in. Binnen no-time stonden alle kinderen van t dorpje bij t huisje.. er was een wit persoon.. in dat dorpje kwamen geen toeristen en was net te vér van battembang voor de meeste mensen.. dus ik was een bezichtiging en natuurlijk eng. Maar nádat t kleinste zusje van ya-ya had laten zien dat ik niet eng was durfden ze dichterbij te komen..nadat ik een grote zak snoepjes uit mijn tas haalde waren we allemaal beste vriendjes. :).. super leuk.

'S avonds weer terug bij t hotel, tas ingepakt voor de laatste bestemming in Cambodja siem reap.
De volgende ochtend na n busrit van 3,5 uur aangekomen in siem reap.. bij de bushalte stond mooi een tuktukdriver met een bordje met miss Katja erop...was t neefje van ya-ya. Deze heeft me naar n goedkoop hostel gebracht en na een beetje handelen hem ook regeld voor de zonsondergang en opgang, en diverse tempels van t ankor wat tempelcomplex.

Ja ben n beetje gehaaid..entree van ankor is vrij prijzig voor Cambodjaanse en Europese begrippen. 20 us dollar voor 1 dag entree. Maar als je t kaartje na 5 uur 's avondst koopt (zonsondergang) is je kaartje de dag erna ook geldig.. :)
Dus om 5 uur kaartje gekocht en naar de bekendste tempel gegaan voor de zonsondergang. Helaas was t zwaar bewolkt en dus geen zonsondergang te zien. Na 2 uur rondgelopen te hebben terug naar mn hotel. Om vervolgens te gaan eten en naar de avondmarkt te gaan... Sjaals, sjaals en sjaals :)
Vroeg naar bed want de dag erna stond ik om 4 uur naast mn bes. Want ik werd in half 5 opgehaald voor de zonsopgang. Dit idee hadden nog 400 mensen bedacht.. ofwel super druk, maar helaas nu ook geen zonsopgang te zien vanwege de vele wolken.. maar was toch zeker de moeite waard. Heb gedurende de dag diverse tempels gezien en aan t eind van de middag vond ik het genoeg geweest..terug naar t hotel en de nightmarket...
Na de nightmarkt begon het probleem... Hoe krijg ik dit allemáál in mijn tas gestopt????
Uiteindelijk met veel proppen en mn wandelschoenen eruit halen alles erin gekregen..nu denk je miss en ze moet nog ruim n maand..maar dít probleem was al getackeld voordat het er was. Ik vlieg naar Australië vanuit Bangkok.. ofwel in Bangkok een grote tas kopen, alle overbodige spullen in de tas en de opslag in. Als ik terug naar huis ga, haal ik de tas uit de opslag.

Vanuit siem reap heb ik de bus genomen naar koh Chiang ( eiland van Thailand) . Aangezien mijn strand in sihanoukville in t water was gevallen wil ik het hier opnieuw proberen. Ik zat hier in n soort van risort. Mijn eigen hutje, hutjes op t strand met hangmatjes enz.. jamme dat t weer hier ook tegenvielen maar ik heb uren en uren in de hangmat gelegen, genoten van t uitzicht, gewoon helemaal niks doen, tijd hebben voor mn puzzelboekje en leesboek.. ofwel super relax en vooral niks doen.. HEERLIJK... :)
Na 3 dagen niksdoen ben ik terug gegaan naar Bangkok voor 1 nachtje..

Ja mensen ik zit onderhand al 3 dagen in Australië. Maar hierover de volgende keer meer, want dan krijgen jullie ook alle fotos.

Voor de mensen die mij appe, mailen, smsen en noem maar op, t weekend en maandag ben ik niet bereikbaar.. heb besloten om flink mijn geld uit te geven en 3 dagen te gaan duiken in het great barrier reef!!! :) :) dus zit dan op de boot of onder water..
:) :)

Tot snel met mijn Australië verhaal en alle fotos!!!!

Xxxx Katja

  • 12 Juli 2012 - 08:54

    Pap:

    Nu de Q-afsluiting voor mij erop zit, heb ik ook weer wat tijd om andere dingen te doen zoals te reageren op je site. Voor mij is deze info al een beetje achterhaald omdat we de laatste tijd vaker "ge-skyped" hebben en zodoende hebben wij al veel meegekregen van je avonturen. De meeste andere vrienden zijn natguurlijk minder op de hoogte. Dat ik deze week om 02:29 een SMS kreeg (wel om gevraagd, hoor) met de mededeling: "Veilig en kotsvrij aangekomen in Sidney" vind ik ook dat verteld mag worden. Groeten en vooral succes met duiken - op de aller beste plaats ter wereld - komend weekend en dat je heel veel vissen, koraal e.d mag zien.
    P.S. Kom wel op tijd naar boven !!!!

  • 13 Juli 2012 - 17:56

    Yvonne:

    ha, die katja. Vind je avonturen geweldig om te horen. Natuurlijk t meeste via de kids en je ouders. Ha ha. Ben benieuwd hoe Australie je bevalt. Geniet ervan en we zien je over een maandje weer thuis. O ja doe voorzichtig met de visjes!!

  • 13 Juli 2012 - 18:20

    Servie:

    Wat een indrukken, de wereld raast voorbij.
    Gelukkig was dat ook zo bij onze parade met groepen oa van Thailand. Je kaart fleurt de maar niet komende zomer op.
    Gluck auf!

  • 19 Juli 2012 - 22:42

    MJ:

    Veel plezier in Australië. Ik begin volgende week aan mijn 3 weken vakantie in Nederland. Hopelijk met ook een beetje zon.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

katja

Actief sinds 20 Sept. 2008
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 49287

Voorgaande reizen:

01 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

3,5 maand backpacken in Azie

12 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Vakantie Thailand, Maleisie, Singapore en Borneo

01 September 2009 - 16 December 2009

stage thailand 2de keer!

25 November 2008 - 28 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: