weekverslag 5-1 t/m 9 -1 - Reisverslag uit Cha-am, Thailand van katja Curvers - WaarBenJij.nu weekverslag 5-1 t/m 9 -1 - Reisverslag uit Cha-am, Thailand van katja Curvers - WaarBenJij.nu

weekverslag 5-1 t/m 9 -1

Door: katja

Blijf op de hoogte en volg katja

10 Januari 2009 | Thailand, Cha-am

Weekverslag

5- 01- 09 maandag
Vandaag na een korte week vakantie weer naar stage. Het enigste wat tegenviel was het vroege opstaan. Aangekomen op stage hebben we even doorgesproken wat we vandaag gaan doen. Bij klas 5 & 6 zijn we het eerste uur fruit gaan herhalen. Het tweede uur zijn we hier begonnen aan groentes!
Bij klas 3 en 4 zijn we verder gegaan met fruit. Deze klassen hebben maar 1 uur per dag les, en zijn stukken zwakker als klas 5/6

Tja wat hier gebeurt maar in Nederland nooit zou gebeuren is dat de leerkrachten eerder weg zijn als de leerlingen. Wij hebben ons met 4 leerkrachten, Susan en ik ons in een gewone auto gepropt. En wij zijn toen vertrokken. Dat er nog heel veel leerlingen rondliepen dat maakt verder niet uit. In de auto werd ons verteld dat de dag erna studiedag was. We mochten mee als we wilden. Deze dag zou deels in het engels en deels in het thais zijn. Bij het deels engels hadden we al onze vraagtekens, maar toen we hoorden dat we dan al om 4.00 uur s’ ochtends opgehaald zouden worden, dat ging ons echt te ver. Dus dat betekent morgen vrij.

Tja even een beetje extra info. Bij ons in Nederland worden de kinderen naar school gebracht door hun ouders, te voet, op de fiets, in de auto of misschien wel op de scooter. Hier heb je een schoolbus/schoolauto die je oppikt, of je wordt door iemand op de scooter gebracht (dat hier nog 3 kinderen opzitten is normaal) of je gaat gewoon zelf met de scooter. Een aantal kinderen van klas 5& 6 komen zelf met de scooter naar school. Het is normaal dat je dan jongere broertjes of zusjes meeneem achter op. Het record dat ik heb gezien is 5 kids op een scooter. Tja en de bestuurder is een jaar of 12. Hoezo gevaarlijk??

06 – 01- 09 dinsdag.

Stage zat er vandaag niet in vanwege de studiedag. Dus Susan en ik hebben een dagje vrij. Om deze dag toch nuttig te besteden heb ik in de ochtend wat dingentjes afgewerkt. Veel was gedraaid (niet alleen mijn eigen) , post voor achterblijvers in orde gemaakt, kleren opgeruimd enz. Daarna maar naar het strand gegaan. Om hier vervolgens in de volle middagzon in slaap te vallen. Tja beetje gekleurd was het gevolg.

07 – 01- 09 woensdag
Vandaag uni-dagje. Vandaag pas om 10.30 uur opgehaald. Op de uni hadden we tijd voor onszelf tot 12.00 uur want dan zou het programma beginnen. Wij daar even op internet gegaan. Toen werden we hier achter uitgehaald, we moesten een interview doen voor een of ander landelijk blad. (wat en hoe weten we nog altijd niet) Dit interview vond plaats in het vliegtuig wat op de uni nagebouwd is. Dit is ook gefilmd. Tja, misschien worden we nog beroemd. Om 12.00 uur begon ons programma. Dit was eigenlijk een toets voor de mensen van de toerisme opleiding. Deze hadden een activiteit voor ons georganiseerd. We zijn met ons alle met de uni-bus naar een mangrovebos geweest. Dit was een soort informatie/kenniscentrum voor mangrove bossen. Dit was op zich wel interessant en leuk, maar het nadeel was dat dit grotendeels in het thais was. En dat spreken en verstaan we nog altijd niet. Dus op een bepaald moment was het een beetje saai voor ons. We hebben wel allerlei beesten gezien, krabben met felle kleuren, slangen, vreemde vissen en mangrovebossen.
Hierna hebben we hier nog een aantal spelletjes gedaan. Een variatie op eierlopen. Ofwel lopen met een kleine mandarijn tussen 2 stokjes. Tja erg moeilijk. Ik was heel snel aan de overkant zonder dat de mandarijn is gevallen. Moet wel eerlijk bekennen dat mijn vinger onder de mandarijn zat. Dus vallen was erg moeilijk.

Hierna zijn we weer richting uni gegaan en naar huis. ’s Avonds nog even over de avondmarkt van cha-am gelopen. Tja heel knap van mezelf, maar ik heb niks van kleren, sjaals ofzo gekocht!

08-01-09 Donderdag

Vandaag stage op mijn andere school. Hier was ik al 2 weken niet meer geweest. Dit i.v.m. de korte vakantie en een vrijdag die uitgevallen was. Op deze school ben ik ook begonnen met het thema fruit. Wat eigenlijk heel triest is dat je gewoon 1 les aan alle klassen kunt geven. Qua niveau maakt het niet veel uit. Zeker niet de eerste les. Na meerdere lessen kun je het iets moeilijker maken bij de hoogste groep. Dit ook afhankelijk van het niveau. Want de klas 3 die ik hebt heeft een vrij hoog niveau. Deze pikken het snel op, hebben een goede uitspraak en zijn heel gemotiveerd. Die proberen ook steeds vragen te stellen. Ze hebben dan bijv. in het thais een vraag opgeschreven, dan gaan ze met behulp van hun woordenboekje en elkaar die zin vertalen naar het Engels en dan komen ze je dit vragen. Super leuk om te zien en ze leren er veel van. Wat ze ook heel snel oppikte was het volgende. De kinderen kwamen vaker naar me toe en wezen dan naar de gang, sommige zeiden dan nog toilet. Ik heb de volgende zin op het bord geschreven. May i go out please! De volgende die naar de wc ging liet ik dit zien. Ik zei de zin voor, en de leerling zei de zin na. En hierna mocht ze gaan. Nummer 2 maakte er al meteen teacher may i go out please, i go to the toilet! Super om te zien hoe snel ze dit oppakken. Maar klas 6 bijv. die heeft meer problemen met dingen oppakken. Deze zijn ook meer bang om fouten te maken, durven ook niet zoveel te spreken. Klas 3 probeert gewoon, en als bij hun het niet in het Engels lukt gaan ze over op het thais, of ze proberen het te tekenen op het bord.

Ja en wat vandaag nog gebeurt is voor stage kan ook alleen maar hier gebeuren. Ik word dus steeds met de auto gehaald en gebracht naar stage ( ongeveer 15 minuten). Vandaag kwam de docent naar me toe, ik breng je zo naar huis ik moet even de sleutel zoeken. Na 5 minuten kwam ze terug wil je me helpen met zoeken. Geen probleem. Uiteindelijk hebben we met heel het team 30 minuten gezocht. Geen auto sleutel te vinden. Tja jammer dan. Tja dan moeten we je maar op de scooter naar huisbrengen. Dus hupsakee bij de docent achter op de scooter. En in het thaise verkeer wil je echt niet op een scooter zitten. (tante irma dit niet tegen oma zeggen, maar in het thaise verkeer gebeuren de meeste ongelukken met scooters). Maar ik ben veilige en wel thuisgekomen. In de hoop dat ze de sleutel vinden en mij morgen gewoon weer met de auto komen halen.

09.01.09 Vrijdag.
Vandaag maar een half dagje stage ofwel 3 lesuren die ik moet geven.
Ben vandaag gewoon met de auto opgehaald dus ze hebben de sleutel nog gevonden.
Vandaag begonnen met klas 6. Deze waren echt niet vooruit te branden, dus heb er veel coöperatieve werkvormen ingegooid! Zoek je maatje en bk-bk. Klas 3 was vandaag erg knuffelig, ik had steeds wel een leerling die me kwam knuffelen. En dan zeggen ze ook steeds i love you teacher. Erg lief, maar geen 100 x in een uur. Ik zat op een bepaald moment iets na te kijken en ik had alleen maar heel dicht de kinderen om me heen. Tja en deze groep is helemaal weg van de werkvorm zoek je maatje. Hier kun je ze geen groter plezier meedoen. En maar vragen teacher we play the game!

Vandaag raar maar waar we hebben surprise gehad met de meiden. We hebben er een nieuwjaars surprise van gemaakt. Heel erg gezellig, leuke gedichten, veel lol en leuke cadeautjes! Ja en miranda had mij getrokken. En aangezien ik de gek van het stel ben had ze een gedicht gemaakt waarbij ik vanalles moest doen. Op een stoel staan en gekke bekken trekken, stom dansje doen, hinkelen op de trap, een aantal dingen zoeken in het huisje. Noem maar op. Was echt super grappig. Daarna kreeg ik een tweede gedicht deze was wel serieus. Was ook een heel leuk gedicht. En als cadeautje had ik een geluksolifantje en een boedhabeeldje. Hierna nog gezellig dvd gekeken met ons allen.

Fotos komen morgen of volgende keer, deze moet ik nog overal gaan verzamelen bij de meiden.

  • 10 Januari 2009 - 09:53

    Pap:

    Zo te lezen is de stage ook best nog een serieuze aangelegenheid (grapje).

    Ik kan me helemaal voorstellen dat het soms heel moeilijk is met cummunicatie (denk maar eens terug aan tijd toen ik nog bij Elastomers werkte !!!) eigen ervaring.

    Voor de rest geniet va elke dag.

    Groet.


  • 10 Januari 2009 - 11:30

    Ingrid:

    Hoi Katja,

    Leuk dat je kleine succesjes boekt met de kids!
    Succes met alles daar!
    Groetjes,
    Ingrid

  • 10 Januari 2009 - 20:19

    Brittje:

    Hee jij daar!
    Fijn om weer een verhaal van je te lezen! Ik vind het echt superknap hoe jullie dat daar allemaal doen. Volgens mij zou ik dat niet volhouden als ik steeds de zelfde les moesst geven in alle klassen. Respect hahah!
    Ik kreeg wel n glimlach op mn gezicht toen ik je verhaal over de surprise en het gedicht las haha, de meiden kennen je ook al goed!
    Fijn om ook soms ff met je te kunnen praten op msn. Ik zei laatst nog tegen mam, eigenlijk is het gek, je zit zo ver weg maar toch kan ik je heel vaak gespreken. Gelukkig maar eigenlijk!
    Nou meissie, een fijn weekend en we spreken ons snel. Ik ga alvast een avondje carnaval vieren haha!
    Groetjes xx

  • 11 Januari 2009 - 08:17

    Fab!:

    Hey Meid,

    Alweer een heerlijk verhaal om te lezen. En dus alweer een week met veel belevenissen achter de rug. Super zeg... De communicatie is en blijft moeilijk dat is een ding wat zeker is. gelukkig is de stage wel heel erg serieus, stel je voor dat was het niet en het viel tegen. Wat ik me natuurlijk niet kan voorstellen! Elke keer is het weer genieten van de nieuwe verhalen en ervaringen... Zo worden we goed op de hoogte gehouden...

    Vandaag over 2 weken vliegen wij naar Zweden toe, ik ben eens benieuwd. We hebben er in ieder geval veel zin in. We wilde in de weer voor Zweden nog naar een bs. gaan in Amsterdam waar ze werken met het Reggio Emilia onderwijs, maar zij zitten in een verhuizing, tevens was dit zo bij een kdv en een ander kdv had geen leidinggevende dus kwam niet helemaal uit. Gaan we maar nadat we in Zweden zijn geweest daar kijken...

    Gelukkig is de surprise goed bevallen, das altijd leuk en goed om te horen. Ik moet wel zeggen dat jullie elkaar daar goed leren kennen zeker als er zo een gedicht over je wordt geschreven..hihi :)!

    Tevens wil ik je nog even bedanken voor de pakketpost. Super leuk, je bent een schat :)! De cadeautjes zijn ook super mooi :)... Dankjewel...

    Meissie, houd je telefoon in de gaten want deze zal dadelijk gaan rinkelen..hihi ;)!

    Geniet nog van de zondag!

    Liefs en een dikke knuffel

  • 11 Januari 2009 - 14:55

    Romy:

    hey sgatie ik heb bij de bikinie's kunnen kiezen ik kies voor die groenen met wit dat is die soort streplus
    en die hele streples die blauwe met wit die zijn echt heel erg leuk
    ja en die topje die zijn echt leuk ook de achterkant we hebben elkaar net gesproken en ik zit nu al weer op de site .
    we hebben het hier heel erg gezellig en zijn lekker aan het rodelen over jou .
    dus dat zijn jou papa mama joyce en pascalle en ik
    oja en tim was net onder toen je moeder met je aan het skype was ik weet niet of je hem gezien hebt hij is weer met een zak chips en een glas met drinken naar boven gegaan maar ik zal de volgende keer weer reageeren tot de volgende keer

    hou van je en mis je
    maar kom aub gehellemaal terug dus
    hou van je
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    je kleine zusje

  • 12 Januari 2009 - 07:01

    Anke:

    Wat een instelling dinsdag... 4.00 u opstaan is te vroeg haha! Maar als ik dat lees dat jullie toch actie hebben ondernomen in de morgen en in de middag lekker op het strand hebben gelegen dan zou ik daar meteen voor willen tekenen ;)!
    Dat lesprogramma is echt Thai-style... opeens een excursie waar je niet op bent voorbereid. Voordeel is wel dat je veel dingen te zien krijgt die je misschien tijdens je rondreis niet te zien zou krijgen! Knap van je dat je je koopverslaving in de hand hebt weten te houden op de markt! Dikke pluim :D!
    Wahaha je bent al in de leer om een Thaise-motormuis te worden :D! Ik geniet echt van de verhalen die je schrijft! Ook dat jullie het onderling zo goed kunnen vinden! Suprise in januari is er een voorbeeld van!
    Heel veel succes nog en ik kijk weer uit naar je volgende verslag... lijkt het toch nog een beetje alsof ik zelf in Thailand ben!
    Have fun meis en geniet!!

  • 12 Januari 2009 - 07:03

    Anke:

    ... helemaal vergeten! Nog bedankt voor je kaartje! Ik had em vorige week of de week ervoor nog gekregen! Oeps...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Cha-am

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2009

het eindigt zoals het begint-> ellende!

22 Februari 2009

Cambodja

15 Februari 2009

chiang mai

15 Februari 2009

nieuwe poging phuket verhaal

05 Februari 2009

korte update en planning
katja

Actief sinds 20 Sept. 2008
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 49423

Voorgaande reizen:

01 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

3,5 maand backpacken in Azie

12 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Vakantie Thailand, Maleisie, Singapore en Borneo

01 September 2009 - 16 December 2009

stage thailand 2de keer!

25 November 2008 - 28 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: