het eerste afscheid..... - Reisverslag uit Cha-am, Thailand van katja Curvers - WaarBenJij.nu het eerste afscheid..... - Reisverslag uit Cha-am, Thailand van katja Curvers - WaarBenJij.nu

het eerste afscheid.....

Door: katja

Blijf op de hoogte en volg katja

29 Januari 2009 | Thailand, Cha-am

Dinsdag 27 januari

Het eerste afscheid.

Vandaag is het voor Susan en mij de laatste dag dat we lesgeven op de banYangchum school. Suus is vandaag ook met ons meegegaan, zij gaat vandaag de cadeaus voor deze school uitdelen aan de leerlingen. Verder gaat zij vandaag heel veel foto’s maken.
’s Ochtends hebben de leerlingen altijd een ceremonie. Iedereen stond al op het veld, maar er stond nog een klein hummeltje midden op de weg voor school. Dit hummeltje heb ik bij de hand genomen en mee naar het veld genomen. Hier heb ik het meisje in de rij geplaatst.

In de ochtend hebben we gewoon 2 uur nog lesgegeven aan grade 5&6. Het eerste uur hebben we ze zelf een food ABC laten maken. Bij elke letter van het alfabet moesten ze minimaal 2 woorden opschrijven die met food te maken. Hier zijn ze lang mee bezig geweest. Hierna zijn we lekker naar buiten gegaan om een soort stoelendans te doen. De leerlingen organiseren dit helemaal zelf. 1 jongen maakt muziek door op trommels te trommelen en de rest zingt.

Na het lesgeven zijn we met ons 3en op de trap bij de kleuters gaan zitten. Het meisje van vanochtend ziet me, komt naar me toe en kruipt bij mij op schoot en laat me niet meer los. Ondertussen kregen we te horen dat we met ons alle lunchen. Met ons alle bedoelden ze, onze directeur, Suthipong en pam, William (Hollander) en zijn vrouw, directeur schooltje William. Deze komen allemaal kijken naar onze show.
Toen Suthipong en pam aankwamen zijn wij opgestaan van het trapje. Ik heb de leerkracht duidelijk gemaakt dat ze het meisje van me af moest halen, ze liet me niet meer los. Toen dit eindelijk gelukt was, kon ik snel gaan. Na 5 minuten stond de kleine meid in de deuropening en kwam naar binnengestormd. Mijn directeur zei dat ik haar maar moest optillen. Toen we zijn gaan eten heb ik haar weer terug gebracht naar de juf, ze liep me achterna en trok aan mijn rok (zie fotos). Uiteindelijk heb ik rustig kunnen eten.

Na het eten begon de show. Met de show lieten we zien wat we de afgelopen tijd met de leerlingen gedaan hebben, wat we ze geleerd hebben en hoe we hebben gewerkt. Ook hebben we de directeur een cadeautje aangeboden (een fotolijst met allerlei foto’s erin van het lesgeven en de kinderen). Na de show heeft Suus alle cadeaus mogen uitdelen aan de leerlingen. Hierna werden Susan en ik naar voren gehaald.

Als eerste werden we toegesproken door een leerling. Zij had een kort bedankwoordje ingestudeerd. (Susan en ik hadden het hier al moeilijk om niet te gaan huilen.) Hierna kwam de engels leerkracht, zij had ook een kort woordje ingestuurd. Zij had ook de tranen in de ogen staan. Toen stroomden ze bij ons ook..
Hierna kregen we van de directeur een cadeautje aangeboden. Een mooie lamp en een vaas (echt oerlelijk vind ik hem, hij is best eng die vaas). Hierna moesten we op een stoel gaan zitten en kwamen alle leerlingen langs ons gelopen om te bedanken. En toen stroomden de tranen rijkelijk. Niet alleen bij Susan en mij, maar ook bij heel veel leerlingen. Nadat iedereen ons bedankt heeft zijn we de kinderen maar eens goed gaan knuffelen en nog maar even samen staan huilen. De kinderen boden hun excuses aan omdat ze aan het huilen waren. (kinderen hier uiten in dat opzicht geen emoties) Sommige kinderen waren helemaal overstuur en kregen we niet meer gekalmeerd. Uiteindelijk heeft de directeur ons naar de auto gebonjourd. We moesten maar instappen, snel nog afscheid genomen van de leerkrachten. Intussen hadden we te horen gekregen dat we ’s avonds nog met ons alle (6 meiden, pam en suthipong , william en vrouw, Bonshou en directeur schooltje william) gingen eten.
Toen we in de auto zaten hadden alle kinderen zich verzameld bij de auto, heel zielig al die kinderen wat aan het huilen waren. Toen we weg reden was het voor mij ook erg moeilijk..

De directeur heeft ons niet meteen naar huis gebracht want we moesten nog de jurk gaan halen die Susan vorige week heeft besteld.
Ondertussen dat Susan de jurk aan het passen was kon ik eens goed kijken bij de trouwjurken die er allemaal in die zaak hingen. De jurk van Susan moest iets vermaakt worden dus ik had gevraagd of er de mogelijkheid was om een trouwjurk te passen. En ja hoor ik heb een jurk mogen pas (zie fotos). Ik moest vooral niet te diep ademhalen en teveel bewegen, want ze kregen de jurk niet helemaal dicht. Het bovenste haakje ging wel dicht maar niet de hele rits, maar dat mocht de pret echt niet drukken. Iedereen vond me beautiful. De directeur wilde natuurlijk met mij samen op de foto..

’s avonds hebben heel gezellig met elkaar gegeten en gekletst. Dankzij William weten we dat zijn directeur deze avond niet met zijn vrouw ons vergezelde maar gewoon met zijn vriendin. De vrouw zit thuis. Ja is hier de normaalste zaak van de wereld. Dit heeft natuurlijk wel een leuke discussie opgeleverd over culuurverschillen en eigen waarde en normen.

foto's ->http://www.mijnalbum.nl/Album=RWPZWZFM

  • 29 Januari 2009 - 12:38

    Pap:

    En nu maar denken dat die papa niets te doen heeft op zijn werk omdat hij weer zo snel een berichtje achter laat.
    Dit is niet waar echter ik wist dat het bericht zou komen vandaar had ik er in planning al rekening mee gehouden.

  • 29 Januari 2009 - 12:53

    Gerdien:

    Hallo Katja,

    Volgens mij heeft je vader de tekst niet gelezen en de foto's niet bekeken om maar als eerste te reageren. Wat leuk die cadeau's, moet je natuurlijk wel mee naar huis nemen, blijft er minder plaats over voor je nieuwe kleren. Staat goed die trouwjurk, wanneer is de bruiloft?? Leuk zo'n kind aan je rok. Wat een leuke foto's en ze zien er zo schattig uit. Nog veel plezier,

    Groetjes,

    Gerdien

  • 29 Januari 2009 - 15:40

    Monique:

    Ha Katja
    Wat je op de foto's ziet is niet met woorden te beschrijven, dus probeer ik dat ook niet, behalve..."heel erg mooi en om nooit te vergeten".

  • 29 Januari 2009 - 15:44

    Mam:

    Katja, wat een leuke fotos. Kun je het hummeltje niet meenemen (grapje).
    Zie dit maar als voorbereiding op het tweede afscheid. Gelukkig duurt het verdriet niet lang, want het wordt weer gevolgd door iets hee leuks. Bruidsjurk passen.

    Dikke knuffel.

  • 29 Januari 2009 - 19:46

    Oompje:

    Hoi Katja,

    Waarom konden de knoopjes van de trouwjurk niet fatsoenlijk dicht? Betekend dit dat opa over 7 maanden z'n al zolang verwachte achterkleinkind in de armen kan houden?

    Nog veel plezier in Thailand en laat pap maar goed sponseren.

    Oompje

  • 30 Januari 2009 - 10:43

    Romy:

    hey sgatie wat een lief meisje .
    ze is echt heel schatig en zo te lezen heb je het best moeilijk gehad met afscheidnemen daar in thailand op die school maar ik ben de dagen toch al aan het aftellen wanneer jij terug komt want ik mis je en het is erg stil aan de overkant
    ps. ik loop op krukken hendig prut.
    tim is hier de hele tijd zijn spaans aan het oefenen het is echt lachen je moeder en ik zijn ons kapot aan het lachen .
    maar het is echt uit tussen mij en robert maar we hebben afgesproken dat we wel goeden vrienden blijven en we spreken elkaar bijna elke dag op hyves of msn
    kom aub heel en gezond terug .
    ik hou van je en mis je heel erg zusjes voor het leven niet te schijden
    hou van je

    -xxxxxxxxxxxxxxxxx-
    je kleine zusje

  • 01 Februari 2009 - 10:02

    Carla Hans En De Res:

    Hoi Katja.
    Bedankt voor de leuke sjaals. Kleuren zijn goed en ik heb veel kleding waar ze bij passen.We zijn weer helemaal in bielden, nog een paar weken en ja dan is ook hier de rust gedaan als je er weer bent. Wij verheugen ons er in ieder geval weer op als je weer eens binnen komt.Helaas de temperatuur is op dit moment iets anders als bij jouw. Ja jouw vader kan wel zeggen dat hij iets doet maar als ik zijn antwoord lees dan hebben wij toch onze bedenkingen HA HA.
    Groetjes en tot gauw.


  • 01 Februari 2009 - 15:33

    Fabienne!:

    Hey Mupke,

    Afscheid nemen is nooit leuk! Kan me voorstellen dat dit behoorlijk zwaar is. Gelukkig werd het idd gevolgt door het passen van trouwjurken, krijgen we als je terug bent iets te horen dat je ten huwelijk bent gevraagd ;)! De foto's zijn weer om te genieten... Geniet van de laatste stageweek en doe rustig aan...

    Liefs en dikke knuffel

  • 01 Februari 2009 - 20:59

    Patrick:

    Wat een leuke foto's. Afscheid nemen is nooit leuk maar dat hoort erbij. Geniet lekker van de laatste weken.

  • 02 Februari 2009 - 10:20

    Tiny :

    Hallo Katja,

    De foto's van jouw afscheid zijn werkelijk ontroerend. Goed werk meisje!! En ja, die trouwjurk staat bééldig.

    Nog een fijn verblijf in Thailand gewenst en voor daarna alvast een behouden thuisreis :)

    Hartelijke groeten,

    Tiny Kuntzelaers-Küsters (moeder van Carlijn)

  • 02 Februari 2009 - 12:14

    Jane:

    Hai meid,

    Wat een belevinissen weer allemaal om te lezen. Echt te gek zeg. Helaas kan ik op de een of andere manier je foto's niet bekijken. Dus bij terugkomst in Limboland heb ik buiten alle verhalen, ervaringen en belevenissen nog wat te goed. Haha. Ben erg benieuwd!

    Het verkeer en de rijvaardigheden zijn daar ook niet echt om naar huis te schrijven he....Misschien kan ik daar eens heen komen om met mijn autootje te crossen. Dan kun je qua veiligheid toch nog altijd beter bij mij in de auto zitten he, Katja. Je maakt me wat mee daar.

    Zoals je zelf al schrijft, begin je langzaam afscheid te nemen van alles en iedereen. Kan me voorstellen dat dit emotioneel is. Je bent er toch tenslotte dadelijk dik drie maanden geweest, waardoor je je toch thuis voelt en om mensen gaat geven die je dagelijks ziet en/of mee werkt. Wel fantastisch om te lezen dat men zo'n dergelijke ceremonie organiseerd. Voor jullie een mooie gelegenheid om ook iets moois te geven en achter te laten, zoals de kleding voor de kids, leermethoden voor op school en natuurlijk de competenties die jullie hebben ontwikkeld. Meid, ik wens je in iedergeval veel succes voor het volgende afscheid.

    Ondanks dat je daar begint met afscheid nemen wordt het toch langzaam tijd om naar huis terug te keren. Komende woensdag gaan we met de girls wokken, omdat we elkaar lang niet meer gezien hebben. Onze club is nu alleen niet compleet. Dus bij de volgende date moet je echt aanwezig zijn!!

    Liefs, kus Jane

  • 12 Februari 2009 - 11:54

    Anke:

    Hey meis...
    Wat een verhaal alweer... als ik dat allemaal lees komt het gevoel van afscheid nemen ook weer bij mij naar boven. Dan weet je weer even wat je hier hebt gedaan en hoe de mensen (in dit geval de kids) jou hebben ervaren als falang! Mooie foto's trouwens :D!
    Leuk die kleuter die je niet los wil laten, ook al loop je weg hahaha!
    Die jurk staat je trouwens mooi... nu nog een gelukkige meneer in pak (bv. je directeurtje) en dan komt het helemaal goed :D
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Cha-am

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2009

het eindigt zoals het begint-> ellende!

22 Februari 2009

Cambodja

15 Februari 2009

chiang mai

15 Februari 2009

nieuwe poging phuket verhaal

05 Februari 2009

korte update en planning
katja

Actief sinds 20 Sept. 2008
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 49287

Voorgaande reizen:

01 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

3,5 maand backpacken in Azie

12 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Vakantie Thailand, Maleisie, Singapore en Borneo

01 September 2009 - 16 December 2009

stage thailand 2de keer!

25 November 2008 - 28 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: