Bangkok, Chang rai, Huay Xai (gibbon experience) - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van katja Curvers - WaarBenJij.nu Bangkok, Chang rai, Huay Xai (gibbon experience) - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van katja Curvers - WaarBenJij.nu

Bangkok, Chang rai, Huay Xai (gibbon experience)

Door: katja

Blijf op de hoogte en volg katja

10 Mei 2012 | Laos, Ban Houayxai-Noy

Hallo Mensen,

Hier weer een berichtje van mij. Ondertussen heb ik weer veel meegemaakt.

In het laatste berichtje had ik geschreven dat ik wat nederlanders zou spreken en dat we een gezamelijk hapje zouden gaan eten.

Hoe is dat nu gegaan: Via een reisforum zijn we met een groepje mensen in contact gekomen die rond dezelfde tijd in bangkok zouden zijn. We hebben toen een besloten facebookpagina aangemaakt omdat dat makkelijker communiceerd dan het forum. Uiteindelijk heb ik er een datum en tijd opgeplaats voor een meeting (4 mei, 19.00 uur grote Mc donalds op Kho san road). via facebook hadden hier 7 mensen op gereageerd dat ze zouden komen. Om 19.05 stonden we met 20 nederlanders bij de mc. We zijn gezamelijk toen een hapje gaan eten. Met 11 mensen hebben we toen ter plekke besloten dat we morgen(de zaterdag) wilde gaan fietsen met Co van Kesse; (reisorganisatie) door Bangkok. Dus wij een reisbureautje in met zn alle en dit geregeld. Hierna zijn we weer terug gegaan naar het terras. Eric, Anne en ik zijn als echte diehards daarna nog even de lokale disco ingegaan om hier om 2 uur uit te komen... Want ja om half 7 hadden we met ons 11 afgesproken voor te ontbijten.
Dus na een kort nachtje stond ik om half 7 weer voor de mc samen met de groep opzoek naar ontbijt. Hierna ons in 3 tuktuks gepropt om ons naar het begin punt te laten brengen.
De fietstocht was door een niet toeristisch gedeelte van bangkok en ook echt zoals de mensen leven. Het was een geweldige ervaring die 4 uur heeft mogen duren.

Na de fietstocht terug gegaan naar kho san road om mn spullen te verzamelen en uit te checken. Na wat te lunchen, rondje kho san road ben ik rond 6 uur richting busstation gegaan. Hier heb ik de luxe nachtbus genomen naar Chiang Rai (12 uur)noord thailand).De luxe bus houdt in dat je veel ruimte hebt, je stoel naar achter kan, je een deken, kussen en een flesje water en wat te eten krijg -> dit kost dan 22 euro -> retourtje adam met trein is duurder..
"s ochtends aangekomen een tuktuk richting hotel genomen. Sinds ik vertrokken was in bangkok heeft t alleen nog maar geregend. In het hostel aangekomen een bed gevraagd op een gedeelde kamer (7 personen mogelijk) maar ik sliep alleen, was niemand.. Om kort maar krachtig te zijn. Heb in chiang rai alleen maar regen gehad, geen toeristen, niks te doen -> snel naar Laos gegaan.
Na 1 nacht in chiang rai te zijn gebleven heb ik de lokale bus( 2,5 uur) naar de grens van Laos gepakt -> chiang Kong. Er kwamen steeds meer mensen en steeds meer spullen gedurende de trip in de bus. Uieindelijk stond het gangpad vol gepropt met boompjes/plantjes, etenswaar en heel veel bagage. Gelukkig moest bij de grens iedereen eruit want mijn tas lag natuurlijk helemaal achteraan in een hoekje.
Toen eerst naar de thaise immigratie, hierna met een boot de mekong rivier over en hier was de laotiaanse immigratie. Hier visum gekregen en toen kon ik doorlopen.
Hierna was ik dus aangekomen in Laos. Het eerste dat ik was gaan doen was de gibbon experience gaan regelen. Dit is een jungletrekking waarbij je niet alleen loopt door de jungle maar dat je ook zip lined ( soort van tokkelen, Je hebt een tuigje om en je glijdt door de lucht over een staalkabel) Nadat ik dit geregeld had ben ik een hostel gaan zoeken. De plaats huay Xai stelt niks voor , een weg met aan weerszijde huisjes/hutjes/ en 6 hostels over zn 250 meter, daarna alleen rijstvelden en bergen.
Nadat ik het maximale bedrag: 1 miljoen kip = ongeveer 90 euro(ben miljonair)uit de enige pinautomaat heb gehaald kon ik opzoek gaan naar eten en drinken.

De gibbon experience:
We moesten om 8.30 aanwezig zijn met een kleine rugzak, spullen voor 2 nachten, zaklamp, handschoenen en antimuggenspul en een grote fles water in het kantoortje. Hier een korte veiligheidsfilmpje gezien waarna we zijn vertrokken. Het was 3 uur rijden met een soort van 4wielaandrijf auto. Waarvan 2,5 uur verharde weg en het laatste half uur onverharde weg. We zouden dan bij een dorpje komen in de jungle waarna onze trek van 3 uur lopen/ ziplinen zou beginnen tot onze boomhut..Maar het had al 3 dagen nonstop geregend. Dus we reden nog geen 100 meter over de onverharde weg of we zaten al vast in de modder. Het was voor de auto geen doen om vooruit te komen (berg op) Ofwel wij uitstappen en kregen een extra stevige wandeling van 5 uur extra er bovenop. Ofwel heel stijl berg op/ berg af met je modder tot aan je knieeen in de regen. Natuurlijk alleen maar die 1,5 liter water en geen eten (gold voor de hele groep). Na de nodige glij/val/lach partijen zijn we na ruim 5 uur glibberen in het dorpje ( 3 houten hutjes) aan gekomen. Hier een korte stop gehad om wat te drinken en hebben we ons ziptuigje gekregen (klimgordel). Hier hadden de gidsen besloten om ons programma meteen aan te passen. Dus we hebben de eerste nacht in een dichterbij gelegen boomhut geslapen. Na het verder lopen en ziplinen hebben we dan onze boomhut (50 meter boven de grond) bereikt. We hadden een geweldig uitzicht op de jungle! Je kon echt alleen maar de hut bereiken via de ziplijn. Nadat de gidsen ons even alleen hebben gelaten hebben wij even kunnen uitpuffen, we waren gesloopt maar het ziplinen heeft zoveel goed gemaakt. Nadat de gids terug was gekomen met een fluitketel kokend water en wat koekjes (via de ziplijn)hebben we thee met veel suiker gemaakt om bij te komen.
Het was inmiddels half 5, maar het was wel gestopt met regenen. Iedereen heeft op zn gemak n koude douche met uitzicht op de jungle genomen. De badkamer was wel afgeschermd met 2 houten muurtjes en een doek voor de privacy, de buitenkant was wel gewoon open, maar niemand die je zag.
rond 6 uur werd ons het eten gebracht (rijst met groenten) waarna de gidsen ons verlieten. Om half 8 was het pikkedonker in onze boomhut( we hadden geen stroom) Met een zaklamp zijn we toen onze bedden gaan opmaken, ik deelde mijn klamboe samen met lisa (duits meisje). Hierna nog gezamelijk gezeten met de zaklampen. todat Marko (finse jongen)op het idee kwam om te kijken of er spinnen te zien waren in ons plafond (bananenbladeren). Toen hebben we kennis gemaakt met heinrich (Grote spin formaat hand). We hebben het hele uur erna heinrich gevolgd. Hij kwam steeds een beetje lager gekropen, na een uur hebben we besloten om veilig in onze klamboes te gaan liggen.

Dag 2.
Om 6 uur zijn we gewekt geworden door de gidsen met koffie en thee en ontbijt (rijst met groenten). We moesten vandaag zowieso van boomhut gaan wisselen, maar we kregen ook nog de optie om naar de waterval te gaan wandelen ( 2 uur heen en 2 uur terug). Aangezien de meeste last hadden van spierpijn/nog moe waren/ geen zin hadden om zo ver te lopen hebben we bsloten om de groep te splitsen. Marko (finland) en neil (engeland) besloten om toch naar de waterval te willen, de rest (waaronder ik) op ons gemak zippend en lopend naar onze nieuwe boomhut. Na alsnog n tocht van bijna 2 uur zijn we zippend aangekomen in onze boomhut. Weer een geweldig uitzicht, maar vooral heel veel verschillende lijnen om te zippen. 1 lijn was in het begin wel even eng. Er was namelijk geen afzetplatform zoals de rest van de lijnen. Je moest je natuurlijk goed vastzekeren aan de lijn en dan uit de boomhut springen (50 meter boven de grond)en dan ging je zoef door de jungle. De eerste paar keren waren super eng, maar daarna was het echt wel super vet! Via een heel aantal korte en langere lijnen kon je weer op verschillende manieren de boomhut inkomen. Je kunt je wel bedenken hoe wij de middag zijn doorgekomen :) (het was gewoon echt vertrouwen op je uitrusting, we waren het er wel over eens dat dit bij ons nooit door de veiligheidskeuring zou komen ;)..haha
De lunch en dinner was ook weer rijst en groenten..

Nadat we na het dinner nog een laatste rondje zijn gaan zippen is iedereen zich weer gaan douchen, en zijn we opzoek gegaan naar een nieuwe heinrich.. Die we niet hebben gevonden. Er zijn wel een aantal vleermuizen langs geweest waarna we weer vroeg in ons bedje lagen want de wekker stond om 5.30 uur. Het was de bedoeling om 6.00 uur weer bij de opkomende zon te gaan zippen.

dag 3:
Om 6 uur sprong de eerste weer uit de boomhut om te gaan zippen. Nadat we om 8.00 uur ontbijt kregen (ja rijst met groenten)hebben we onze slaapplaatsen weer opgeruimd en zijn we begonnen aan onze terugtocht naar het dorpje. De terugtocht ging lopend en zippend :). na 3 uur lopen en zippen stonden wij weer in het dorpje. En wat waren wij blij dat we in het dorpje de autos zagen aankomen met de nieuwe groep -> dus de weg was weer begaanbaar :)

Feitjes en weetjes:
* als in de jungle iets nat is, dan krijg je t niet meer droog -> gelukkig kunnen jullie niet ruiken hoe de inhoud van mijn tas ruikt.
* Zelf stonken we ook uren in de wind, n lekkere combinatie van liters zweet, flesjes antimuggenspul en modder, en 3 dagen in dezelfde kleding omdat het zonde was om schone kleren aan te trekken omdat je in no-time toch weer stonk. Dus na het douchen gingen onze pyjamas aan en sochtends onze stinkende natte kleren weer. Gelukkig hebben we dit zo met de groep afgesproken.:)
* we ontzettende lol met elkaar gehad hebben, ik met de finse jongen en engelse jongens morgen de slowboat naar luang prabang neem, en lisa het duitse meisje weer tref in indonesie.
* het een geweldige ervaring was geweest maar vooral niet erover had moeten nadenken wat er allemaal had kunnen gebeuren..

De fotos moeten jullie helaas even te goed houden. De internetverbinding is echt waardeloos, heeft me ruim 1,5 uur en 35.000 kip gekost om dit berichtje voor elkaar te krijgen.

Liefs xxx vanuit Laos

Katja

• 10 Mei 2012 - 11:12

Pap:

Ik had vanmorgen (telefonisch) al van je gehoord dat het een geweldige ervaring is geweest. Als vader heb je wel eens een streepje voor op de anderen. Ik hoop (weet het wel zeker): er komen nog heel veel mooie momenten die je je hele leven zullen blijblijven. In elk geval: heb veel plezier en geniet (ook als het eens een keertje tegenzit). Groetjes, pap

• 10 Mei 2012 - 13:41

Mam:

Dit past helemaal bij jou. Wat zal je genoten hebben. Ben wel blij dat je zonder kleerscheuren uit de jungle bent gekomen. Een warme douche moet nu toch wel een verwen momentje zijn. Op naar het volgende avontuur.

Kus,knuffel mam

• 10 Mei 2012 - 14:17

Suzanne:

Hey Katja,
    Supervet wat je al allemaal hebt meegemaakt in nog geen 2 weken! Ik ben heel erg benieuwd naar foto's, het klinkt echt supermooi! Alleen heirich lijkt me wat minder :P, en dat niet douchen enzo, maar je moet er wat voor over hebben. Geniet ervan (zo te horen zit dat wel goed)!!

Xx Suzanne

• 10 Mei 2012 - 16:54

Richard H.:

Hey Katja.....tjsa in de Jungle rondlopen is idd speciaal en vooral VOCHTIG! Maar dat maakt niet uit en wordt helemaal goedgemaakt met alles wat je te zien krijgt! Enjoy!

• 10 Mei 2012 - 19:30

Davina:

wow Katja, wat een geweldige verhalen! Ben jaloers op je! Geniet van deze mooie reis maar let wel goed op je zelf!
    Ben trots op je!xxx davina

• 10 Mei 2012 - 21:33

Guus En José:

Hoi Katja,

Wat heb je al veel meegemaakt op je reis. Geweldig!
    Het "vliegen" via een kabel met tuigje in de jungle roept bij ons ook herinneringen op. Wij hebben ook zoiets gedaan in Noord Thailand en dat heette "the flight of the Gibbon". Wij gingen toen van boom tot boom, maar er waren er geen boom hutten. Het "vliegen" duurde toen ongeveer 3 uur, maar wát een ervaring!

Geniet nog van alles en we zijn benieuwd welke avonturen je nog gaat meemaken!

Véél plezier en groetjes,
    Guus en José

• 10 Mei 2012 - 21:57

Patricia & Jack:

We zijn zeer benieuwd naar je foto's! En wat een gevarieerd eetpatroon hield je er op na, haha ;-)

Toevallig vroeg m'n ma nog of je alweer wat geschreven had. Ze zou je nog een e-mail sturen.

Groetjes en geniet er van.

Patricia&Jack

• 11 Mei 2012 - 06:29

Bas:

Klnikt echt super, behalve het waggelen door de modder :). Lekker hoog van het uitzicht genieten, heerlijk. Hebben jullie ook gekeken of herman vriendjes had in de jungle, naar heinrich dan? Hij keek laatst zo eenzaam. Veel plezier op de boot vandaag. Xxx

• 11 Mei 2012 - 10:03

Astrid Boemaars:

Wat een belevenis. Ben benieuwd naar de foto`s Heel veel plezier nog en.Groetjes van ons allen en tot het volgende bericht ben benieuwd

• 11 Mei 2012 - 18:39

Joyce Pascal & Kyara:

Wow wat een verhaal. Echt geweldig. Ik zou het niet durven denk ik. Maar wou dat ik het durfde, haha.

Xxx
    Knuf

• 15 Mei 2012 - 05:09

Berndien:

Klinkt geweldig! Geniet van alles!!

• 18 Mei 2012 - 15:30

Dick En De HondBobby:

Wat is Luxemburg dan saai. Veel plezier

• 06 Juni 2012 - 09:12

Nadia:

Hey Meis,

Ik kan alleen maar heel veel respect en bewondering voor jou hebben. Wat jij doet, durft en onderneemt super.
    We missen je hier maar zijn ontzettend trots op je en kijken uit naar alle verhalen real life;)

Kus